Vše, co jste chtěli vědět o filmu, ale báli jste se zeptat

"Slavná světová filmová klasika", tak se zcela neokázale a skromně jmenuje nová kniha kolegy blogera a především filmového znalce a fandy, Ondřeje Slaniny. Kniha, kterou považuji za jednu z nejlepších encyklopedií filmu, jakou jsem kdy četl ...

Mé první setkání s Ondrou Slaninou proběhlo zde, na stránkách blogu idnes.cz. Když jsem četl jeho blogy, zaměřené na důkladný popis konkrétních filmových děl, poklesla mi čelist, tiše jsem "smekl" a řekl jsem si "tohle je dokonalé". Neokázalé, přesné a zatraceně zajímavě napsané.

To jsem ještě netušil dvě věci. Jednak, že naše první osobní setkání na srazu blogerů přibližně před rokem bude příjemné, protože si zaníceně popovídáme o filmu a položíme základy budoucí, tedy současné drobné spolupráci a především, že některé z blogů jsou základem většího projektu, jehož výsledek, ve formě knihy "Slavná světová filmová klasika", právě držím v ruce.

Napsat encyklopedii čehokoliv je nesmírně obtížné, jelikož to vyžaduje nejen značné znalosti z popisované oblasti, ale rovněž nadhled vyzdvihnout to podstatné, co se v dané oblasti událo. Aby si to Ondra ještě ztížil, v knize popisovaných filmů není ani osmdesátdevět, ani stodvacettři, ale rovných sto.

Název knihy tak decentně zakrývá, že se jedná v podstatě o TOP 100 filmů, které hýbaly dějinami filmu a je to jeho plus i mínus. Plus, protože "TOP listy" čehokoliv jsou poněkud zrádné a mínus, protože ten Ondrův představuje, jak bych si "TOP 100" slavných filmů sám představoval a tudíž se do názvu knihy klidně mohl dostat.

Každý, ze sta popsaných filmů, obsahuje základní data filmu, tedy český i původní název, jeho režiséra, scénáristu, knižní předlohu, kameramana, střihače, autora hudby, herce v hlavních rolích a přehled nejdůležitějších ocenění. Samotný text je pak zaměřen na vlastní genezi filmu, v jaké době a v jakých podmínkách film vznikal, souvislosti s dalšími tvůrčími počiny autorů, herců, či producentů a význam filmu pro světovou kinematografii.

Čtenář se tak dozví například, že "producentem filmu Zvětšenina byl Carlo Ponti" a "Vetřelec (1979) vešel do kin s poutavou distribuční kampaní a stal se z něho zasloužený fenomén, při jehož sledování lidé v sále doslova vřískali hrůzou", stejně jako, že "při natáčení Sedmi samurajů Kurosawa poprvé ve své kariéře natáčel na více kamer".

Jako většinu encyklopedií lze knihu číst po částech, buď si vybrat pouze filmy, které čtenáře zajímají nebo postupně procházet jeden film za druhým, jelikož každý film je samostatnou kapitolou. Co film, to několik hustě psaných stránek, obsahujících vše podstatné. Na druhou stranu kniha je ovšem tak čtivě napsaná, že bych se nedivil, kdyby ji mnoho čtenářů  přečetlo jedním dechem.

A jaké filmy Ondra do své knihy shromáždil? Lhal bych, kdybych tvrdil, že shromáždil všechny filmy, které bych v takovém výběru rád viděl, ovšem není to tím, že by zvolil špatně. Každý ze sta v knize popsaných filmů má v kinematografii své pevné místo jako jistý milník a žádný bych z tohoto výběru neodstranil.

Sice zamrzí, že zde hudební filmy zastupují "West Side Story" a "Chicago" a chybí můj oblíbený "Cotton Club", ale fakt je, že "Chicago" uspělo u kritiků lépe a Richard Gere zde zúročil svůj hudební talent, který prezentoval již v "Cotton Clubu". Stejně tak zamrzí, že mezi westerny chybí film "Nesmiřitelní", který reinkarnoval v posledních letech žánr westernu a obecně zde chybí jakýkoliv film režírovaný skvělým Clintem Eastwoodem. Do třetice je škoda, že zde není žádný film s mým nejoblíbenějším hercem Paulem Newmanem, přinejmenším třeba "Podraz", "Butch Cassidy a Sundance Kid" nebo "Kočka na rozpálené plechové střeše". 

Ovšem jak už jsem napsal, není to tím, že by v knize uvedené filmy měly na historii filmu menší vliv, ale tím, že pokud by Ondra skutečně chtěl vyjmenovat všechny zásadní filmy historie, nebylo by jich sto, ale spíš dvakrát tolik. O to víc obdivuji nadhled, se kterým k výběru přistoupil.

Knihu "Slavná světová filmová klasika" doporučuji všem fanouškům kinematografie, všem těm, kteří mají rádi encyklopedie a přehledy a v konečném důsledku všem čtenárům literatury faktu, protože tahle kniha je nesmírně poutavě napsaná a věřím, že přitáhne k filmu, jako k nejzajímavějšímu kulturnímu médiu současnosti, další a další fanoušky.

Autor: Roman Potoczný | neděle 27.11.2011 20:10 | karma článku: 17,33 | přečteno: 1596x
  • Další články autora

Roman Potoczný

Prvok, Šampón, Tečka a Karel

4.8.2021 v 6:00 | Karma: 35,39

Roman Potoczný

Já jsem Prymula, kdo je víc?

27.10.2020 v 13:00 | Karma: 41,32

Roman Potoczný

Koronavirové paradoxy

1.9.2020 v 8:55 | Karma: 23,09

Roman Potoczný

Soumrak sociální demokracie?

6.7.2019 v 23:15 | Karma: 36,76