Přestože se na talentových soutěžích v podstatě nedá nic výrazně inovovat, jsou součástí televizní zábavy již několik desetiletí. Už komunisti věděli, že divák prahne po podívané na skupiny více, či méně nadaných jedinců a vysílali "politicky nezávadný" pořad "Zpívá celá rodina", kde různí příslušníci rodin mezi sebou soutěžili, která rodina je nejtalentovanější.
Moderní prostředky, obzvláště rozvoj mobilní komunikace a možnost volit pomocí SMS, stejně jako snaha najít zajímavý televizní formát za každou cenu, pak udržela talentové soutěže až do dnešních dní. Lví podíl má na tom Simon Fuller, tvůrce a vlasník práv na "Superstar", stejně jako Simon Cowell, bývalý "nenáviděný" porotce této soutěže a poté i tvůrce jejich "klonů" v podobě soutěží "Pop Idol", "The X factor" a "... Got Talent".
České národní verze všech těchto soutěží jsme již měli možnost vidět mnohokrát i u nás v podobě soutěží Česko hledá Superstar, jejího druhého pokračování, následně pak pořadu X Faktor, až po již jmenovanou "federální" soutěž Česko-Slovensko hledá Superstar.
Aby toho nebylo málo, rozhodly se nyní obě naše komerční televize Nova a Prima pro vlastní talentové soutěže, na kterých se zároveň dohodly se svými slovenskými "protějšky" Markízou a JOJkou, takže včera měl český komerční divák pouze dvoj-jedinou volbu. Buď propadne "talentovému" šílenství v podobě pořadu "Česko Slovensko má talent" na televizi Prima nebo v podobě pořadu "Talentmania" na televizi Nova nebo si udělá hezký večer bez televize.
Zvolil jsem "talentovou" variantu s tím, že jsem přepínal mezi Novou a Primou. Zajímalo mě totiž, jaké pořady obě televize uvedou, respektive, jak si se zadáním poradí. Má "očekávání" se, bohužel, naplnila. Zatímco Prima koupila práva přímo od společnosti FreemantleMedia a vytvořila pořad svázaný pravidly, které kdysi dávno vymysleli Fuller s Cowellem, čímž uvedla očekávanou a mnohokrát viděnou, show, Nova se rozhodla pro vlastní formát, který ovšem natolik "zatoužil" po odlišnosti, že připomínal nablýskaný cirkus bez ladu a skladu.
Rozdílů mezi oběma pořady bychom našli celou řadu. Prima má jen tři porotce, zatímco Nova má porotců o Trošku víc. Pánové Kraus a Slávik jsou tradičně výřeční a doplnění Lucií Bílou budili na Primě dojem umělců, kteří přišli hodnotit vystupující, nikoliv na sebe přitáhnout veškerou pozornost a uzmout tak pořad pro sebe. Totéž se, bohužel, nedá říct o Novácky "provařeném" porotci Talentmánie Haberovi, v tomto případě ex-moderátorce Banášové, exhibující Šeredové a již zmíněném Troškovi.
Moderátoři jsou na Primě dva, pánové Prachař mladší a Pyco Rausch, kteří byli včera téměř neviditelní a neměli se tak zatím možnost výrazně zviditelnit, zatímco na Nově uvádí pořád náš, troufám si napsat, nejlepší moderátor Leoš Mareš, který ovšem, bohužel, ani po neúspěchu v pořadu Velký Bratr stále nepochopil, že tak rozsáhlý pořad neutáhne sám, neustálým opakováním slova Talentmánia a svými sice pohotovými, ale občas stupidními vtípky.
V obsahu premiérového dílu Prima vsadila spíše na skutečné "machry", doplněné několika "exoty" (třeba ten s žiletkama a noži, který se řezal po rukách stál opravdu "za to"), zatímco na Nově byl poměr přesně opačný. Občas se mi zdálo, že tolik exotů snad u nás ani nemůže žít, čímž se dostáváme k meritu věci.
Pokud by se z mého líčení zdálo, že Prima má zatím, v mých očích, lehce navrch, tak ano, mám ten pocit. Ale nejsou to její soutěžíci, ani ti nadanější na Nově, jejichž talent nakonec zvítězí a bohužel ani my diváci.
Že se několik desítek účinkujících totálně znemožní, devadesát procent jich zůstane bezejmenných, několik se dostane na výsluní a snad někdo zajímavý vyhraje, na to jsme si zvykli. Ne vždy se podaří najít skutečný talent. V čerstvé paměti máme Martina Chodůra a svou cestu si našla i historicky první česká "Superstar" Aneta Langerová, ale oba by se zřejmě prosadili i bez těchto "šaškáren". Kdo si ještě dnes vzpomene na jména jako Horváth, Bende, Ruml nebo Zonyga?
Největší talent, který se totiž objevil již v premiérových dílech a pokud se na pořady dívalo a nadále bude dívat dostatečný počet diváků, jednoznačně vyhraje, je talent komerčních subjektů, televizí, firem, které jim zadávají reklamu a mobilních operátorů, vymačkat z diváků co největší prachy. Z diváků, kteří možná budou "o talentech" nadšeně diskutovat, ale především budou ještě nadšenějí posílat hlasy a tím budou plynout nemalé zisky za reklamu, komunikaci i za produkty, které budou lidé na základě reklamy kupovat a divit se, proč je jejich "běžný prací prášek" "zase" dražší.
To je totiž to jediné, o co tu jde a již v upoutávkách, stejně jako včera to bylo tentokrát vidět víc, než chuť najít talentované jedince. Ti jsou jen potřebný a po odvysílání nepotřebný kanonenfutr.
Přestože jsem poměrně náruživý televizní divák a předchozí řady pěveckých talentových soutěží jsem sledoval, tentokrát tento "talent" ve zkomírající formě, jakou televize naservírovaly, nehodlám podporovat. Talentovaných soutěží mám "po krk" a za skutečné talenty si rád zaplatím, pokud dosáhnou profesionální úrovně nebo se stanou obecně známí, jako se to podařilo Justinu Bieberovi pomocí Internetu. Bez zbytečných porotcovských keců, moderátorských exhibicí a spousty času stráveného u televize.