Betlémské hvězdy v dětských očích

24. 12. 2008 2:10:00
Sedím a dopíjím svůj druhý Guinness. Kolem dokola se hemží lidé a já mám pocit, jako bych se ocitl na konci některého z dílů "doktora House". Teď jen odšvenkuje kamera, já se podívám dlouze z okna, kde se budou procházet smějící se páry, bude na ně padat sníh a pak jen bude krátký prostřih do mé tváře, který řekne, "je sám" ...

Přestože mám s kým slavit Vánoce a mám kolem sebe spoustu lidí, kteří mě mají rádi, je po půlnoci a já si musím přiznat, že se cítím hodně sám. Ještě nikdy jsem takto Štědrý den nezačínal. Proto ta hospoda a proto ten Guinness. Proto sám u stolu. Vím, že dopiju, půjdu domů a napíšu tento blog. Přestože Vánoce jsou symbolem lidské solidarity a pospolitosti, je moře lidí, kteří se cítí osamoceni. O Vánocích víc, než kdy jindy. Pocit mého vědomi a nevědomosti všech ostatních, mě ubíjí. Nějak jsem ho v posledních měsících ustával, ale ten rozpor se zdá být čím dál, tím palčivější. V čase Vánoc obzvlášť a já nevím, co s ním ...

...

Je to týden, co jsem se ocitl v "Ráji". Stál jsem tam a koukal jak druháčci recitují a hrají divadlo. Něco úžasného. Každý z těch osmiletých prcků si tak krásně užíval své první chvíle na výsluní a pečlivě nebo naopak nervózně recitoval svých pět, šest vět. Je to kouzlo předvánočních besídek. Žádné z dětí si ještě neuvědomuje, jak chutná moc, jaká je hodnota peněz, neuvědomují si, že kdyby zarecitovali příliš pěkně, najde se někdo, kdo je angažuje, jako cvičené opičky. Lidé jim budou tleskat a platit. Jsou ještě netknuté našim světem, netuší, jestli jednou budou dobří herci, inženýři nebo politici. Je jim to jedno ...

...

Jako dítě jsem Vánoce zbožňoval. Vždy jsem měl na Vánoce svá jasná přání a někdy se je rodičům podařilo naplnit úspěšněji, někdy méně. Tak jsem například dostal krásný, pojízdný tank, střílející skutečné šipky a rodičům jsem se odvděčil, neomylným sestřelením nejkrásnější baňky na vánočním stromečku, hned prvním výstřelem. Kdybych se o to snažil, nedokázal bych to ani za 100 let ...

Jindy zase pod stromečkem číhalo zklamání. To když jsem si přál velký, plastikový hokej pro dva hráče a pod stromečkem byla obrovská krabice, ve které na mě čekal ... minigolf. Mé zklamání bylo nekonečné, ale změnilo se poté, co jsme s kamarády zjistili, že je to skvělá hra. Rodiče asi mé zklamání zaznamenali, protože rok na to už jsem, v podobně velké krabici, nalezl vysněný hokej a s kamarády jsme si s ním zařádili o to víc ...

...

Vánoce jsou divné období. Myslím, že jsme všichni citlivější. Koukáme na pohádky. Chceme být princi, Popelkami nebo třeba bohatým finančníkem, či Pretty Woman. A tak vnímáme i to, co během roku přecházíme mávnutím rukou. Nicméně pokud máme děti a to je i můj šťastný případ, nemusíme řešit, jestli mají Vánoce samy o sobě nějaký význam a jak si je užít. Zkrátka děláme maximum pro to, aby děti byly šťastné. Potom se večer, když zazvoní zvoneček a předvedeme za zavřenými dveřmi velké divadlo s Ježíškem, který právě donesl dárky, stane zázrak, který nepopíše ani tisíc pohádek. V očích dětí se objeví malé plamínky, odlesky dávné Betlémské hvězdy, to když objeví pod stromečkem dárky, začnou je nedočkavě rozbalovat a nalézat naplnění svých tajných snů a přání ...

Pak není důležité, kolik jsme vystáli front na košík? Jak nás otravovaly zástupy, stejně horlivě dárky, shánějících lidí? Kolik jsme museli vynaložit úsilí na přípravu cukroví nebo strojení stromečku? ... V tom momentě je vše zapomenuto a Betlémské hvězdy v očích dětí dopadají i na nás a říkají nám, že to všechno má smysl ... že díky tomu všemu úsilí, jsme naše děti učinili šťastnými. Jednou tak z nich možná budou lepší herci, lepší inženýři, lepší politici nebo lepší lidé ... Ten večer v nás vzbuzuje víru, víc, než kterýkoliv jiný ...

...

Omlouvám se, že jsem neodtajnil zápletku dvou prvních odstavců ... Doufám, že ji odtajní nadcházející týdny a dosud nevím, jaké bude řešení. Stejně jako nevím, jestli budu pokračovat v psaní blogů. Je to nádherná činnost, která pohladí s každým pozitivním diskusním příspěvkem, ale i s každým nesouhlasným, protože teprve názorové pnutí plodí další kvalitu ...

Chtěl bych tímto blogem poděkovat všem, kdo kdy četli mé články, vyjádřili se v diskusi, přispěli karmou nebo si jen článek přečetli a "přepnuli" na jiný "blog". Všem přeji krásné prožití vánočních svátků, dnů klidu, pohody a lásky ...

Váš

Roman Potoczný

Autor: Roman Potoczný | středa 24.12.2008 2:10 | karma článku: 6.29 | přečteno: 1032x

Další články blogera

Roman Potoczný

Fotoblog: Dny NATO v Ostravě 18.9.2021

Po roční pauze způsobené epidemií Covidu nebo zkrátka jen neschopností vlády, vypořádat se sofistikovaně s Covidem 19 a zajistit lidem normální život (vyberte si dle libosti) se v Mošnově u Ostravy konaly Dny NATO pro veřejnost.

18.9.2021 v 23:31 | Karma článku: 16.97 | Přečteno: 471 | Diskuse

Roman Potoczný

Prvok, Šampón, Tečka a Karel

Jak odolat krizi středního věku? Dělat hlouposti? Nebýt srab? Říkat pravdu? Nebo si jen užívat jako Šampón? Nová česká komedie „Prvok, Šampón, Tečka a Karel“ jasnou odpověď neposkytuje, ale rozhodně pobaví a překvapí.

4.8.2021 v 6:00 | Karma článku: 35.39 | Přečteno: 10637 | Diskuse

Další články z rubriky Osobní

Jiří Kačír

Recenze hry Baldur's Gate 3 a nových pravidel D&D 5E

Baldurs Gate 3 je RPG hra postavená na pravidlech Dungeons & Dragons, konkrétně na jejich nejnovější verzi 5E. Oproti verzím 3.5 a 4.0, které se používaly někdy od roku 2000 až do teď, se ve verzi 5E provedla spousta změn.

17.3.2024 v 13:41 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 61 | Diskuse

Vlastík Fürst

Dě-da nebo dědek plesnivý

Blíží se jaro a s ním doba, kdy se do ulic vyrojí spousta lehce přioděných slečen a dam. A tak se možná my, co jsme většinově orientovaní, od těch krasavic zase dočkáme nějakého nelichotivého komentáře.

16.3.2024 v 8:30 | Karma článku: 25.51 | Přečteno: 522 | Diskuse

Vlastík Fürst

S Ním jsem silný

David pokračuje ve své písni. Už v ní stihl Stvořiteli říci vše, co ho trápí. Sdílí se s ním o své obavy z toho, že jeho vojsko bez pomoci shůry prohraje. Strach mu ale nahání i mlčení nebes.

8.3.2024 v 19:10 | Karma článku: 12.36 | Přečteno: 205 | Diskuse

Vít Olmer

Bitva o důchod (humoreska)

Nedávno jsem se dočetl, že nějaká paní měla z vyřizování svého důchodu hlavu jak pátrací balon. Chtěl bych ji utěšit...

8.3.2024 v 19:08 | Karma článku: 43.99 | Přečteno: 8020 | Diskuse

Tien Tran Tat

Koupil bych si průvodce po Vietnamu? Spíš nekoupil

Nedávno jsem v ruce držel průvodce po Vietnamu. Publikováno v roce 2018. Není to jediný průvodce, který jsem prolistoval. Vždycky mě zaujme filmové doporučení. Většinou nabídka amerických válečných filmů. Rozčiluje mě to.

6.3.2024 v 8:24 | Karma článku: 23.74 | Přečteno: 409 | Diskuse
VIP
Počet článků 299 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3499


Na blogu působím déle, než deset let. Píšu převážně o filmu, o hudbě, knihách, kulturních a společenských akcích, výjimečně o politice. Je fajn, že lze zatím svobodně vyjadřovat vlastní názor. Zatím ...
Bloguji, tedy jsem!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...