Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Je Masaryk nejlepší český film?

1. 04. 2017 23:55:00
Film „Masaryk“ obdržel největší počet ocenění v historii Českého lva. Smrští 12 ocenění vyslala Česká filmová a televizní akademie jasnou zprávu. Dle jejího názoru je „Masaryk“ nejlepším českým porevolučním filmem. Je tomu tak?

Historicky se dosud největší přízni Akademie těšil film „Je třeba zabít Sekala“, který získal 11 ocenění, pokud započítáme i cenu filmových kritiků. Celá řada jiných skvělých filmů, například těch, které postoupily do finálního klání o Oscara za nejlepší cizojazyčný film, tj. „Musíme si pomáhat“ nebo „Želary“, ani „Kolja“, který Oscara vyhrál, se takové podpoře Akademie netěšily.

„Masaryk“ je v mnoha ohledech výborný film. Je to film, který řeší bolestnou část českých dějin a dělá to s grácií a v době, kdy se hodí upozornit na zradu, které se dopustily mocné evropské země na naší malé zemi. Na zradu, ze které jsme se dodnes nevzpamatovali a neradi bychom se jí opět dočkali. Činí tak sice poněkud otrocky a encyklopedicky, ale musím uznat, že v momentech, kdy film řeší samotná politická jednání nebo zákulisní intriky, je vynikající.

Jedná se o působivě zpracované retro. Už jsem nedoufal, že po herecké a výtvarné stránce dokážeme tak kvalitní film natočit. Hnidopich by sice filmu vytkl, že se na konci třicátých let nenosily deseticentimetrové podpatky, stejně jako by pochyboval, že by v té době mohl na klinice v USA dělat asistenta lékaře černoch, ale to jsou drobnosti. Film je skvěle zrežírovaný, kamera čaruje v plenéru, v interiérech i v šeru, hudební doprovod je působivý, střih dynamický a strojově přesný a celý film korunuje excelentní výkon Karla Rodena, který si film, ostatně téměř jako vždy, ukradl pro sebe. Ve zmíněných kategoriích nemám vůči ocenění ze strany Akademie nejmenší výhrady.

Myslím, že v kategoriích masky, kostýmy, nejlepší filmová scénografie a zvuk byl prostor ocenit převážně české filmové tvůrce, kteří pracovali na filmu „Anthropoid“, jehož kvalit, v mých očích, „Masaryk“ nedosahuje. Vyslovenou katastrofou je scénář. Nejde jen o fakt, že Masarykův pobyt v americkém blázinci není přesvědčivě doložený, ačkoliv se film ohání oblíbeným úvodem „dle skutečných událostí“. I kdyby se tam Masaryk skutečně vyskytl, celá tato dějová linka film zbytečně rozmělňuje, prodlužuje a škodí mu. Není ani původní, jelikož se již objevila třeba ve Velkém Gatsbym a rozhovory s německým lékařem v Tmavomodrém světě. Navíc je plná dalších klišé a odkazů, z nichž je nejtrapnější odkaz na Trainspotting v momentě, kdy Jan Masaryk fantazíruje a vidí chodit po stropě svého bratra. Film s takovým vyzněním a tak historicky zásadní jako „Masaryk“, si zasloužil promyšlenější a nápaditější scénář.

Stejně tak role Oldřicha Kaisera není ani tak velká, ani zde není tolik co hrát, aby nebylo možné uvažovat u ocenění o jiném herci ve vedlejší roli. Velmi se mi líbil třeba Oldřich Vlach v „Pohádkách pro Emu“, což byl film, který akademici v nominacích zcela opomenuli. Edwardu Benešovi v Kaiserově provedení sice nechybí vzhledová podobnost, ale postrádá jakékoliv emoce. Je to tradiční neduh většiny současných českých herců a hereček, pro které je vrcholem herectví jejich namaskovaná, mluvící hlava, odříkávající text. Tvůrci si toho byli zřejmě vědomi, jelikož většinu vážnějších hereckých postů obsadili zahraničními herci a místy přikročili i k angažmá neherců, jako v případě epizodních rolí modelek Evy Herzigové nebo Anety Vignerové.

„Masaryk“ je v mnoha ohledech výborný film. Ovšem protekce, které se mu dostalo od Akademie, byla okatá a poskytla filmu medvědí službu. Jako nejlepší film bych preferoval za loňský rok spíš „Anthropoid“, film s neméně důležitým historickým vyzněním a apelem pro současnost. Na to, aby byl „Masaryk“ pokládán za nejlepší český porevoluční film mu chybí především kompaktnější scénář a výraznější konec, který by diváka usadil do sedadla, dojal nebo přivedl k zamyšlení. Řemeslně dovedné papouškování dějin a upozornění na nepochybně výraznou a možná nejkontroverznější politickou, osobnost našich novodobých dějin, byť skvěle zahranou, nestačí.

Moje hodnocení: 75%

Autor: Roman Potoczný | sobota 1.4.2017 23:55 | karma článku: 28.26 | přečteno: 4460x

Další články blogera

Roman Potoczný

Colours of Ostrava 2017

Skončil šestnáctý ročník mezinárodního, multižánrového festivalu Colours of Ostrava 2017, co do plochy i počtu návštěvníků historicky největší, kdysi převážně hudební, festival, jaký se kdy v České republice podařilo uspořádat.

23.7.2017 v 2:22 | Karma článku: 10.79 | Přečteno: 369 | Diskuse

Roman Potoczný

Single Lady? Naprostá katastrofa

MAFRA nechala natočit internetový seriál! Sláva, skvělé, jsme moderní a aby toho nebylo málo, označíme jej přívlastky jako "drsný" nebo "ostrý jako život sám". Tím ovšem veškerá pozitiva tohoto naprosto příšerného "díla" končí.

5.7.2017 v 23:55 | Karma článku: 20.85 | Přečteno: 1524 | Diskuse

Roman Potoczný

Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta

Po dlouhé době jsem byl v kině jediný, kdo si nemusel na lístky půjčovat peníze od rodičů. Cílová skupina od dvanácti do pětadvaceti let vyrazila na dlouho očekávaný návrat karibských pirátů a já jsem jim kazil věkový průměr

4.6.2017 v 7:05 | Karma článku: 13.20 | Přečteno: 521 | Diskuse

Roman Potoczný

Rychle a zběsile poo8mé

Svět je dnes rychlý a zběsilý. Natočte skvostný, nápaditý, inteligentní film a možná dostanete Oscara. Ovšem kino plné diváků vám zaručí pouze rychlá, střihová, akční show, která sice rezignuje na fyziku a logiku, ale skvěle baví.

30.4.2017 v 8:08 | Karma článku: 13.52 | Přečteno: 377 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Vladimír Koliandr

Na co nejčastěji v České republice umíráme?

Aktuální statistiku přinesl časopis Zázraky medicíny. Až 98% hlavních příčin úmrtí zařadil do pouhých šesti kategorií. Nevytváříme si podmínky pro zbytečná úmrtí svým životním stylem a zaužívanými představami my sami?

23.7.2017 v 9:00 | Karma článku: 10.74 | Přečteno: 262 | Diskuse

Karel Sýkora

Electronic – Get the Message

Electronic byla superkapela složená z některých hráčů čtyř ikonických kapel 80. let. New Order, The Smiths, Pet Shop Boys a Kraftwerk.

23.7.2017 v 8:16 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 47 |

Karel Sýkora

Fanoušku, tobě to vážně už nic neříká? :-)

Miroslav Kemel je český karikaturista a písničkář. Živí se tvorbou kreslených vtipů. První vtip mu otiskli v deníku Práce v roce 1987, v roce 1989 publikoval v Dikobrazu.

23.7.2017 v 6:29 | Karma článku: 7.48 | Přečteno: 217 |

Roman Potoczný

Colours of Ostrava 2017

Skončil šestnáctý ročník mezinárodního, multižánrového festivalu Colours of Ostrava 2017, co do plochy i počtu návštěvníků historicky největší, kdysi převážně hudební, festival, jaký se kdy v České republice podařilo uspořádat.

23.7.2017 v 2:22 | Karma článku: 10.79 | Přečteno: 369 | Diskuse

Karel Sýkora

Fanoušku, ohlédni se! :-)

Miroslav Kemel je český karikaturista a písničkář. Živí se tvorbou kreslených vtipů. První vtip mu otiskli v deníku Práce v roce 1987, v roce 1989 publikoval v Dikobrazu.

22.7.2017 v 16:49 | Karma článku: 8.46 | Přečteno: 143 |
VIP
Počet článků 279 Celková karma 14.83 Průměrná čtenost 3529


Na blogu působím devátý rok. Píšu převážně o filmu, o hudbě, knihách, kulturních a společenských akcích, výjimečně o politice. Letos se rozepíšu víc o seriálech a přidám zcela novou rubriku. Je fajn, že lze zatím svobodně vyjadřovat vlastní názor. Zatím ...
Bloguji, tedy jsem!

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.