Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

T2 Trainspotting: Vyber si život!

19. 02. 2017 7:30:02
Opravdu si můžeme vybrat život? Nebo si život vybírá nás a je nám předurčeno, jakou budeme mít práci, jakou kariéru, jakou rodinu a jak velkou budeme mít „tu zpropadenou“ televizi?

Původní „Trainspotting“ z roku 1996 byl tvrdou a syrovou sondou do života mladých lidí, balancujících na hraně zákona, na pokraji přežití. Anglický režisér Danny Boyle zachytil s nadhledem a značnou mírou vtipu drogový rauš ztracené generace způsobem, jaký byl do té doby nevídaný a zasloužil si za to přízeň kritiků a v očích diváků punc kultovního režiséra. Vstupenku do „velkého amerického“ filmu posléze proměnil v Oscara za „Milionáře z chatrče“. Navíc objevil jednoho z nejtalentovanějších herců současnosti Ewana McGregora.

Původně jsem nechápal, proč se Boyle odhodlal natočit „dvojku“? A aby toho nebylo málo, jako pokračování s původními hrdiny „po dvaceti letech“? Takové počiny většinou končí zbytečným papouškováním původních hlášek, přehršlí odkazů, trapnou nostalgií a vržením stínu na původní dílo. ... Ovšem nic takového se naštěstí nestalo.

„Vyber si život“ bylo heslem britské protidrogové kampaně v devadesátých letech, kdy po letech rozvoje spadla najednou britská společnost a především mladí lidé, do letargie, mohutně podporované konzumací drog. Zároveň se tato „hláška“ stala mantrou původního „Trainspottingu“ a stala se základem scénáře pro „T2“. Jaký život si asi vybrali jeho hlavní protagonisté?

Renton (Ewan McGragor) se vrací z Amsterodamu do rodného Edinburghu. Příležitost mu dala šanci vyřešit jednou provždy drogovou závislost krádeží peněz svým kamarádům a permanentním útěkem. Nyní je zpět a kontaktuje Spuda (Ewen Bremner), kterého kdysi, jako jediného, nepodvedl. Tomu to ovšem nepomohlo a po dvaceti letech jede stále v heroinu. Simon „Sick Boy“ (Jonny Lee Miller), Rentonův nejlepší kámoš vede pochybnou, kompromitující praxi se svou přítelkyní Veronikou a zkrachovalou hospodu. To poslední, co by od něj mohl Renton čekat, je odpuštění. Setkání s Begbiem (Robert Carlyle), který je dosud ve vězení, by bylo pro Rentona smrtící.

Danny Boyle opět využil scénář Johna Hodge. Děj není nijak závratně komplikovaný, ale ve spojení s dynamickým střihem nenechá diváka ani na chvíli vydechnout. Příležitost, zrada a pomsta v něm hrají hlavní role na pozadí minulosti, kterou postavy žijí víc, než jsou si ochotné připustit. Život si totiž do jisté míry můžeme vybrat, ale zároveň je nám naservírován do té míry, jaký máme charakter a ten se, až na naprosté výjimky, nemění.

Oba tvůrci se vyrovnali brilantně s odkazy na původní Trainspotting. Nepředstavují tradiční „vatovou“ výplň „dvojek“, ale slouží novému ději. „Ty zpropadené“ velké televize jsou téměř všude. Stále se kradou, slouží k živobytí, z kamer se na ně promítá situace z barů. Fet je pořád opojnou příležitostí, jak se oprostit od reálií stále dynamičtějšího světa kolem čtveřice přátel. Turismus po vlastní minulosti říká mnohem víc o pohnutkách všech protagonistů, než výjevy ze současnosti.

Přesto patří k nejzajímavějším částem nového „Trainspottingu“ nové pasáže. Geniální jsou oba Rentonovy monology na téma obžaloby současného světa. Už si nevybíráme jen život, ale vybíráme si i Facebook a to, jestli budeme exhibovat před celým světem. Scéna s „magickým číslem“ 1690 je naprosto brilantní. Příběh je natolik komický, že místy sklouzává do vlastní parodie, aby vzápětí zamrazil černou tragikomičností a temnou ironií.

Celý tým filmařů odvedl vynikající práci. Danny Boyle opět kouzlí s halucinogenními obrazy. Nápad střídá nápad. Ewan McGregor odvádí skvělý, herecký výkon, ale celý film si tak trochu „krade“ pro sebe Ewen Bremner, který si svou rolí říká o Oscara. Soundtrack se sice nestane kultovní, ale sympaticky připomene Iggy Popa, Blondie, „Radio Ga Ga“ od Queen, stejně jako upravenou „Slow Slippy“ od Underworld.

Nepamatuji se, kdy mě naposledy tolik nadchl film, který je v podstatě pouze bilančním pokračováním. Možná je to proto, že jsem v posledních letech sám bilancoval. Třeba pod dojmy loňského vystoupení Underworld na Colours of Ostrava. Myslím, že si vlastně celý život "vybíráme život". Jakou budeme mít práci, jakou kariéru, jakou rodinu a jak velkou budeme mít „tu zpropadenou" televizi. Stejně, jako když se Danny Boyle rozhodl, že natočí tento báječný film.

Moje hodnocení: 90%

Autor: Roman Potoczný | neděle 19.2.2017 7:30 | karma článku: 19.58 | přečteno: 2189x

Další články blogera

Roman Potoczný

Nejhorší Český lev všech dob

Česká filmová tvorba skomírá. Doslova se v posledních letech dotýká dna, ovšem to neznamená, že by filmaři, kteří se nepochybně ze sebe snaží dostat to nejlepší, neměli být důstojně ocenění. To se letos rozhodně nepodařilo.

4.3.2017 v 22:40 | Karma článku: 47.97 | Přečteno: 66649 | Diskuse

Roman Potoczný

La La Land Super Fi Fi Film

Když jsem se vrátil z projekce, nikdo mi nevěřil, že je „La La Land“ naprostá pecka. „Vždyť je to romantický muzikál, takových už bylo natočeno hodně a téměř žádný za nic nestál.“ Ovšem 14 nominací na Oscara hovoří naprosto jasně.

28.1.2017 v 7:30 | Karma článku: 21.64 | Přečteno: 2056 | Diskuse

Roman Potoczný

Pasažéři versus Paterson

První dva týdny nového filmového roku 2017 se báječně vydařily. V třeskutých mrazech si cestu do kina našlo velké množství diváků, kteří mohli obdivovat jak sci-fi "Pasažéři", tak film nezávislého tvůrce Jima Jarmusche "Paterson".

15.1.2017 v 7:30 | Karma článku: 13.99 | Přečteno: 765 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Karel Orlík

Den, kdy Arab z OOP přiznal pravdu, kterou znal, kromě levice, celý Izrael

V pátek 31. března uplyne 40 let od památného rozhovoru člena výkonného výboru OOP Zahíra Muhseina s holandským deníkem Trouw, ve kterém Muhsein uvedl:

26.3.2017 v 19:34 | Karma článku: 30.94 | Přečteno: 975 | Diskuse

Vladimír Koliandr

Prospěl kardinál Vlk naší zemi?

Kdo si myslí jako já, že NE a chápe gesto presidenta Zemana, h l a s u j t e, prosím, tím, že zvýšíte karmu tohoto článku!

25.3.2017 v 9:15 | Karma článku: 42.81 | Přečteno: 1943 | Diskuse

Karel Sýkora

"Uptown Funk" Mark Ronson ft. Bruno Mars: The Cannonball Band saxophone cover ft Eric Dari

Eric Darius leads The Cannonball Band in this live saxophone cover of "Uptown Funk" by Mark Ronson ft Bruno Mars.

25.3.2017 v 8:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 59 |

Karel Sýkora

Židovská báseň z Brooklynu

Minulý rok napsala Chanie Gorkin, studentka střední školy Beth Rivkah v Crown Heights, krátkou báseň jako úlohu do školy.

24.3.2017 v 19:55 | Karma článku: 4.82 | Přečteno: 120 |

Vladimír Koliandr

Nejen Čtyři dohody, ale i Hóoponopono vás změní

Při psaní odpovědi na dotaz p. Zátureckého v diskusi „Vy se vyznáte ve filozofii a berou Vás Čtyři dohody?? “, jsem si uvědomil, že to může zajímat i někoho dalšího, tak to mírně upravené a doplněné předkládám jako článek.

24.3.2017 v 14:55 | Karma článku: 10.83 | Přečteno: 387 | Diskuse
VIP
Počet článků 274 Celková karma 29.73 Průměrná čtenost 3403


Na blogu působím devátý rok. Píšu převážně o filmu, o hudbě, knihách, kulturních a společenských akcích, výjimečně o politice. Letos se rozepíšu víc o seriálech a přidám zcela novou rubriku. Je fajn, že lze zatím svobodně vyjadřovat vlastní názor. Zatím ...
Bloguji, tedy jsem!

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.