Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

T2 Trainspotting: Vyber si život!

19. 02. 2017 7:30:02
Opravdu si můžeme vybrat život? Nebo si život vybírá nás a je nám předurčeno, jakou budeme mít práci, jakou kariéru, jakou rodinu a jak velkou budeme mít „tu zpropadenou“ televizi?

Původní „Trainspotting“ z roku 1996 byl tvrdou a syrovou sondou do života mladých lidí, balancujících na hraně zákona, na pokraji přežití. Anglický režisér Danny Boyle zachytil s nadhledem a značnou mírou vtipu drogový rauš ztracené generace způsobem, jaký byl do té doby nevídaný a zasloužil si za to přízeň kritiků a v očích diváků punc kultovního režiséra. Vstupenku do „velkého amerického“ filmu posléze proměnil v Oscara za „Milionáře z chatrče“. Navíc objevil jednoho z nejtalentovanějších herců současnosti Ewana McGregora.

Původně jsem nechápal, proč se Boyle odhodlal natočit „dvojku“? A aby toho nebylo málo, jako pokračování s původními hrdiny „po dvaceti letech“? Takové počiny většinou končí zbytečným papouškováním původních hlášek, přehršlí odkazů, trapnou nostalgií a vržením stínu na původní dílo. ... Ovšem nic takového se naštěstí nestalo.

„Vyber si život“ bylo heslem britské protidrogové kampaně v devadesátých letech, kdy po letech rozvoje spadla najednou britská společnost a především mladí lidé, do letargie, mohutně podporované konzumací drog. Zároveň se tato „hláška“ stala mantrou původního „Trainspottingu“ a stala se základem scénáře pro „T2“. Jaký život si asi vybrali jeho hlavní protagonisté?

Renton (Ewan McGragor) se vrací z Amsterodamu do rodného Edinburghu. Příležitost mu dala šanci vyřešit jednou provždy drogovou závislost krádeží peněz svým kamarádům a permanentním útěkem. Nyní je zpět a kontaktuje Spuda (Ewen Bremner), kterého kdysi, jako jediného, nepodvedl. Tomu to ovšem nepomohlo a po dvaceti letech jede stále v heroinu. Simon „Sick Boy“ (Jonny Lee Miller), Rentonův nejlepší kámoš vede pochybnou, kompromitující praxi se svou přítelkyní Veronikou a zkrachovalou hospodu. To poslední, co by od něj mohl Renton čekat, je odpuštění. Setkání s Begbiem (Robert Carlyle), který je dosud ve vězení, by bylo pro Rentona smrtící.

Danny Boyle opět využil scénář Johna Hodge. Děj není nijak závratně komplikovaný, ale ve spojení s dynamickým střihem nenechá diváka ani na chvíli vydechnout. Příležitost, zrada a pomsta v něm hrají hlavní role na pozadí minulosti, kterou postavy žijí víc, než jsou si ochotné připustit. Život si totiž do jisté míry můžeme vybrat, ale zároveň je nám naservírován do té míry, jaký máme charakter a ten se, až na naprosté výjimky, nemění.

Oba tvůrci se vyrovnali brilantně s odkazy na původní Trainspotting. Nepředstavují tradiční „vatovou“ výplň „dvojek“, ale slouží novému ději. „Ty zpropadené“ velké televize jsou téměř všude. Stále se kradou, slouží k živobytí, z kamer se na ně promítá situace z barů. Fet je pořád opojnou příležitostí, jak se oprostit od reálií stále dynamičtějšího světa kolem čtveřice přátel. Turismus po vlastní minulosti říká mnohem víc o pohnutkách všech protagonistů, než výjevy ze současnosti.

Přesto patří k nejzajímavějším částem nového „Trainspottingu“ nové pasáže. Geniální jsou oba Rentonovy monology na téma obžaloby současného světa. Už si nevybíráme jen život, ale vybíráme si i Facebook a to, jestli budeme exhibovat před celým světem. Scéna s „magickým číslem“ 1690 je naprosto brilantní. Příběh je natolik komický, že místy sklouzává do vlastní parodie, aby vzápětí zamrazil černou tragikomičností a temnou ironií.

Celý tým filmařů odvedl vynikající práci. Danny Boyle opět kouzlí s halucinogenními obrazy. Nápad střídá nápad. Ewan McGregor odvádí skvělý, herecký výkon, ale celý film si tak trochu „krade“ pro sebe Ewen Bremner, který si svou rolí říká o Oscara. Soundtrack se sice nestane kultovní, ale sympaticky připomene Iggy Popa, Blondie, „Radio Ga Ga“ od Queen, stejně jako upravenou „Slow Slippy“ od Underworld.

Nepamatuji se, kdy mě naposledy tolik nadchl film, který je v podstatě pouze bilančním pokračováním. Možná je to proto, že jsem v posledních letech sám bilancoval. Třeba pod dojmy loňského vystoupení Underworld na Colours of Ostrava. Myslím, že si vlastně celý život "vybíráme život". Jakou budeme mít práci, jakou kariéru, jakou rodinu a jak velkou budeme mít „tu zpropadenou" televizi. Stejně, jako když se Danny Boyle rozhodl, že natočí tento báječný film.

Moje hodnocení: 90%

Autor: Roman Potoczný | neděle 19.2.2017 7:30 | karma článku: 21.55 | přečteno: 3259x

Další články blogera

Roman Potoczný

Po strništi bos … natloukl si nos

Na Svěráky se do kina chodí, nad jejich filmy se jásá, případně obdivně pokyvuje hlavou. Ale upřímně! Zajímaly někoho osudy protagonistů „Obecné školy“ před příchodem Igora Hnízda?

26.8.2017 v 23:30 | Karma článku: 27.34 | Přečteno: 1720 | Diskuse

Roman Potoczný

Colours of Ostrava 2017

Skončil šestnáctý ročník mezinárodního, multižánrového festivalu Colours of Ostrava 2017, co do plochy i počtu návštěvníků historicky největší, kdysi převážně hudební, festival, jaký se kdy v České republice podařilo uspořádat.

23.7.2017 v 2:22 | Karma článku: 14.54 | Přečteno: 765 | Diskuse

Roman Potoczný

Single Lady? Naprostá katastrofa

MAFRA nechala natočit internetový seriál! Sláva, skvělé, jsme moderní a aby toho nebylo málo, označíme jej přívlastky jako "drsný" nebo "ostrý jako život sám". Tím ovšem veškerá pozitiva tohoto naprosto příšerného "díla" končí.

5.7.2017 v 23:55 | Karma článku: 21.23 | Přečteno: 1614 | Diskuse

Roman Potoczný

Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta

Po dlouhé době jsem byl v kině jediný, kdo si nemusel na lístky půjčovat peníze od rodičů. Cílová skupina od dvanácti do pětadvaceti let vyrazila na dlouho očekávaný návrat karibských pirátů a já jsem jim kazil věkový průměr

4.6.2017 v 7:05 | Karma článku: 14.61 | Přečteno: 546 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Vladimír Koliandr

Chcete probudit přirozené léčení ve vlastním nitru?

Tímto článkem dávám svým čtenářům obrovský dar. Nenechte si ujít příležitost naučit se léčit se sami! Při praktické realizaci můžete vidět či cítit i malou změnu ihned!

23.9.2017 v 9:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 18 | Diskuse

Karel Sýkora

Fatboy Slim – Weapon Of Choice

Fatboy Slim také známý jako Norman Cook je britský hudebník žánru taneční hudby. Spolu s interprety The Prodigy a The Chemical Brothers patří k průkopníkům žánru, který se nazývá big beat.

23.9.2017 v 8:31 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 19 |

Karel Sýkora

Kult hákového kříže – film

Po smrti otce, zastřeleného v černošském ghettu, se Derek stane aktivním stoupencem neonacismu, touží po pomstě. Jeho činy vyvrcholí vraždou dvou černochů, za niž si odsedí tři roky ve vězení. Odtud se vrací jako jiný člověk...

22.9.2017 v 21:15 | Karma článku: 7.65 | Přečteno: 256 |

Karel Sýkora

Moudrý citát CII.

Citát je doslovné znění z díla spisovatele, anebo doslovně zopakovaný výrok. Slouží k vysvětlení nebo potvrzení vlastního názoru. Při citování se uvádí jak autor, tak i dílo v kterém se výrok objevil.

22.9.2017 v 11:33 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 30 |

Štěpánka Bergerová

Na houpačce s Martinem Němcem

aneb rozhovor s výtvarníkem, hudebníkem, kapelníkem a výhradním autorem rockových skupin Precedens a Lili Marlene, k právě probíhající výstavě ON THE SWING v galerii Na ochozu Vřídelní kolonády v Karlových Varech.

22.9.2017 v 10:30 | Karma článku: 10.25 | Přečteno: 442 | Diskuse
VIP
Počet článků 280 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3527


Na blogu působím devátý rok. Píšu převážně o filmu, o hudbě, knihách, kulturních a společenských akcích, výjimečně o politice. Letos se rozepíšu víc o seriálech a přidám zcela novou rubriku. Je fajn, že lze zatím svobodně vyjadřovat vlastní názor. Zatím ...
Bloguji, tedy jsem!



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.