V této chvíli sice ještě neznám přesná čísla, ale pouze prvního dne, který jsem navštívil, se zúčastnilo přibližně 140.000 diváků, což je o něco více, než před dvěma lety za celé dva dny. Vzhledem k tomu, že i na neděli bylo hlášeno skvělé, slunečné počasí, předpokládám, že letošní účast překonala magickou hranici 200.000 návštěvníků a překoná tak loňských 185.000.
Dny NATO jsou zajímavým spojením výstavy vojenské pozemní, letecké, ale rovněž civilní letecké, celní, policejní, záchranné techniky ve statických a dynamických ukázkách a lidového jarmarku, představujícího zábavu pro celou rodinu na celý den. Vzhledem k mnoha druhům ukázek a bohatému gastronomickému zázemí tvrdím, že si zde každý divák, který se sem vypraví, najde to své.
Pravda je, že při tak velkém počtu návštěvníků naráží výstava v posledních letech na problémy s dopravou a tak řada řidičů tráví při příjezdu na výstavu čas v dlouhých frontách, ale postupem času se dá na to zvyknou, je třeba s tím počítat a ne na to žehrat. Letos nebylo na místě tolik novinek, jako v letech minulých, ale i tak se dala postřehnout řada zajímavostí. Některé z nich přináším v krátké fotoreportáži.
Tradičním účastníkem Dnů NATO je E-3A Sentry, známé taky jako vzdušný systém včasného uvědomování, neboli AWACS. Na ploše měl jako loni i svého modernějšího bratříčka E-3D Sentry.
Novinkou není ani tankovací letoun KC-135, který byl přímo ve vstupu do statických expozic, zde pohled na jeho zadní část se zasunutým tankovacím nástavcem ...
... a zde pohled zepředu.
Starý známý z předchozích ročníků Mirage 2000N francouzského letectva. Tentokrát zjevně "ošlehaný" nedávnými událostmi v Líbyi.
Eurofighter Typhoon FGR.4 britského letectva.
Teprve loni byl na Dnech NATO poprvé i zástupce ruské letecké školy, Mig-29 v barvách slovenského letectva. Při letové ukázce sice slovenský pilot zdaleka nedosáhl na ukázky, kterými ruští piloti tradičně oslňují diváky jiných leteckých dní, ale i tak to bylo velmi zajímavé vystoupení.
Na zemi se představil F-16 norského letectva. Pokud se nemýlím, tak to byla premiéra norského letectva na Dnech NATO.
Zde detail na křídle připevněného AIM-120 AMRAAM, který používá na Gripenech i české letectvo.
Když zmiňuji Gripeny, tak zde Jas-39D Gripen maďarského letectva ...
... a přítomné byly přirozeně i Gripeny českého letectva ve statických, ale i hned v několika letových, skupinových i sólo ukázkách.
Rok od roku je smutnější pohled na L-159 ALCA, které je jediným zástupcem české letecké, konstruktérské školy a jakkoliv se jedná o kvalitní stroj, jeho využití pro naše letectvo je sporné a nedaří se jej prodat ani do zahraničí.
Letošní naprostou raritou byla účast izraelského letectva, které na zemi prezentovalo dva stroje F-15D Baz, bedlivě hlídané "tajnými", údajně přímo z MOSADu.
Oba vystavené stroje byly "po zuby" ozbrojené a jejich mírně ošuntělý háv dával znát, že již mnohé zažily a možná i reálné bojové střety.
Kromě tradičních střel Sidewinder a Amraam byly na izraelských F-15 k vidění i izraelské protiletecké střely Python 3 a 4, jejichž pátá generace patří k nejlepším protileteckým střelám na světě.
Nejen stíhací stroje ovšem lákají návštěvníky, zde pohled na cvičný Hawk anglického letectva, v pozadí C-130H Hercules ...
... a zde oba vystavené Hawky.
Tradičně silně zastoupená byla i kategorie transportních letounů. C-130 Hercules se zde vystavoval v mnoha provedení a nově zastoupená byla i verze C-130J Super Hercules amerického letectva.
Zde pohled na jeho mohutný podvozek ...
... a zde nově řešená pohonná jednotka s šestilistými, šavlovitými vrtulemi.
Pozemní technika byla tradičně hojně zastoupena a tak si bylo možné prohlédnout zřejmě všechny hlavní vozidla naší armády, včetně těch, které nepřežijí tzv. Bílou knihu ministra Vondy, jako tento BVP-2.
Silně zastoupená byla výstava kopřivnické Tatry ...
... čehož jasným důvodem byla premiéra nádherného, nového vozu, nazvaného symbolicky Phoenix.
Ale zpět k letecké technice. Organizátoři mysleli i na menší stroje s cvičným, či civilním určením, zde Z-242L Zlín ...
... zde Beechcraft King Air B-200 britského letectva, který se představil i v letové ukázce ...
... a zde simulátor s třemi stupni volnosti. Vůbec organizátoři mysleli i na menší děti, pro které bylo připraveno bohaté vyžítí i na ty starší, kteří zůstali dětmi, jako já, takže jsem se svezl na nárazovém trenažéru i trenažéru, ve kterém bylo možné simulovat přetočení vozidla při nehodě ... Báječný záčitek, od té chvíle si nedovedu představit, že bych se v autě nepřipoutal.
Vrtulníková technika lákala na nejmenší, vojenský Mi-2 ...
... stejně jako na větší Mi-171Š ...
... který byl k mání i ve verzi Mi-8 s digitální kamufláží slovenského letectva.
Labutí píseň zněla bitevnímu Mi-24, který je rovněž "pohřben" v Bílé knize. Kdo ví, jak dlouho jej ještě budeme na leteckých dnech potkávat.
Jediným zástupcem zahraniční vrtulníkové školy byl, po odřeknutí účasti Sea Kingů belgického letectva, již loni vystavovaný A109 (zda-li jej doplnil, či nedoplnil Black Hawk rakouského letectva bohužel nevím, jelikož jsem jeho letovou ukázku neviděl).
No a nakonec zajímavosti. Mobilní bankomat, což mi příjde jako výborný nápad a nejeden návštěvník se mohl přesvědčit, že opravdu fungoval. "Super pecka, už máme mobilní bankomaty a nikoliv jen WeCka".
Tradičně nejzajímavějšími jsou vystoupení akrobatických skupin. Při smutné neúčasti Red Arrows díky nedávnému úmrtí jednoho z členů týmu a náhlému, nutnému odjezdu dalšího člena týmu, bylo výbornou podívanou vystoupení Baltic Bees na českých strojích L-39 Albatros ...
... a především turecké akrobatické skupiny Turkish Stars na strojích NF-5A, navíc náramně moderované ze země jejich tureckým kolegou, který střídal turečtinu (či arabštinu), angličtinu a dokonce i češtinu, jak jsme všichni slyšeli a "fiděli". Úžasná slétanost a dech beroucí průlety. Opravdu zlatý hřeb celého dne.
Nezbývá, než se po nádherném dni těšit na příští ročník. Snad se opět vydaří tak nádherné počasí. A jak jinak se rozloučit, než s pohledem na bombardér B-52H Stratofortress, který se zúčastnil Dne NATO letos již podruhé ...
... a opět na něm nechybělo zařízení, které, mimo jiné, z archaického stroje, činí obávaný bombardér současnosti ... Blízký příbuzný systému LANTIRN, navigační a zaměřovací systém AN/AAQ-28 LITENING II.
Za rok u další fotoreportáže z Dní NATO, na shledanou.